google logo

Over-geoptimaliseerde site krijgt penalty van Google


Matt Cutts, hoofd van het Google webspam team melde op een internet marketing conferentie dat Google bezig is met een algoritme wat over geoptimaliseerde sites gaat herkennen. Als zo’n site herkend wordt is het ook de bedoeling dat die site een penalty krijgt. Dat zal betekenen dat over geoptimaliseerde sites lager in de resultaten zullen komen of betere andere kwalitatieve signalen moeten hebben.

Los van het feit dat Google normaal gesproken dit soort algoritme aanpassingen nooit van te voren meld, is deze aanpassing toch niet echt verrassend. Het past prima in de weg die ze zijn ingeslagen met de aanpassingen die unieke kwalitatieve content belangrijker maken. En dat is uiteraard logisch aangezien het doel van een zoekmachine is om de voor een bepaalde zoekopdracht meest relevante informatie te tonen aan de zoeker.

Het is op dit moment uiteraard moeilijk om aan te geven welke signalen belangrijk gaan zijn voor deze algoritme aanpassingen.

Ik vermoed dat het onder andere te maken gaat hebben met de mogelijkheid van Google om de semantiek van de content te herkennen. Wordt er duidelijk voor één specifiek trefwoord geoptimaliseerd of is de content duidelijk om een onderwerp heen gecreëerd met synoniemen en woorden die helpen het onderwerp te verduidelijken. Als mens herken je dit redelijk eenvoudig aan een tekst. Blijkbaar is Google vrij ver om dit ook via een algoritme te herkennen.

Uiteraard is een wat hoge “keyword density” een vrij duidelijk over-optimalisatie signaal. Ik denk alleen dat duidelijk is dat content steeds belangrijker is dat dit door de serieuze SEO specialisten is achter gelaten als iets waar ze mee bezig zijn. De dichtheid van trefwoorden is iets wat je niet echt meer in de gaten houdt.

Daarnaast denk ik dat een signaal waar Google naar zou kunnen kijken het link-profiel is en dan voornamelijk het interne link-profiel. Op welke manier link je intern naar een bepaalde pagina. Welke woorden worden er gebruikt in de anker teksten. Zijn dit altijd de beste woorden of is het een normale mix.

Verder lijkt me de manier hoe je vanaf een bepaald artikel naar andere content linkt belangrijk. Gebruik je zowel interne als externe links als dat de content verduidelijkt. Gebruik je deze links niet omdat er toevallig een exacte trefwoord match in je tekst staat, maar alleen omdat de andere tekst ook werkelijk iets toevoegt aan het nieuwe artikel dan zit je goed.

Bekijk het artikel en een video op searchengineland.com.

Hoe voorkom je dat je over-optimaliseert? Denk na voor welke doelgroep je schrijft. Denk na op welke manier die doelgroep zoekt en wat ze precies verwachten bij die specifieke zoekopdracht. Als je dat weet schrijf je gewoon je tekst, maar houd deze informatie in gedachte. Je zoekt mogelijkheden om bijvoorbeeld de trefwoorden op een normale manier toe te voegen aan de tekst.

Gelukkig wordt SEO steeds meer een onderdeel van het normale bedrijfsproces en steeds minder een (technisch) trucje.

Een reactie plaatsen