SERP waar staat dit voor?


Wat is een SERP? De afkorting SERP staat voor Search Engine Result Page. En dat is de Engelse term voor een Zoek Machine Resultaten Pagina. SERPS is het meervoud en gaat dus over verschillende pagina’s.

Op een resultaten pagina staan meestal 10 mogelijke sites die passen bij de door je uitgevoerde zoekopdracht. Dit aantal is overigens eenvoudig aan te passen via de ‘zoek instellingen’ opties in Google. Verder kan je hier aangeven of er bij een klik op één van de resultaten naar een nieuw scherm gesprongen moet worden. Google bewaard deze instellingen in een cookie.

Met SEO probeer je jouw pagina voor een bepaald trefwoord (of combinatie van trefwoorden) de eerste SERP te krijgen. Op deze pagina worden namelijk de meeste klikken verdeeld, zie ook de klik-ratio infographic.

Google gebruikt sinds 2009 ‘personilized search’. Dit betekend dat de relevantie van de links aangepast worden aan de bezoeker en elke zoek resultaten pagina kan dus enigszins anders zijn voor iedere bezoeker. Er is een mogelijkheid om dit uit te schakelen door “&pws=0” (nul) toe te voegen aan de URL.

Enkele onderdelen van een Google zoek webadres waarmee je zelf kunt bepalen hoe de SERP er uit ziet:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=zoekmachine&pws=0&start=10&num=50

  • hl=nl – dit betekend dat er in de Nederlandse taal gezocht wordt. hl=en gebruikt engels; hl=fr frans enzovoorts.
  • q=zoekmachine – is het trefwoord waar naar gezocht wordt.
  • pws=0 – (laatste karakter is een nul) schakelt persoonlijke zoekresultaten uit
  • start=10 – vertelt de zoekmachine dat er bij het 10e resultaat begonnen moet worden
  • num=50 – vertelt Google dat er 50 resultaten getoond moeten gaan worden

Een reactie plaatsen