Website SEO: voor mensen niet bots


Veel mensen denken bij website SEO dat het om iets magisch gaat. Er wordt vaak gedacht dat het een aantal technische trucs zijn. Of dat je met wat eenvoudige oplossingen een sterke site maakt. Niets is minder waar. Zoekmachines proberen de die pagina’s te tonen in hun resultaten die het best bij het verwachtingspatroon passen van de persoon die de zoekopdracht deed. Dit is het principe dat je moet proberen te begrijpen. Je site en pagina moet voldoen aan deze regel.

Uiteraard komt er meer voor kijken, maar eigenlijk is het principe van SEO heel eenvoudig. Het is een samenwerking van een aantal specialismen. Als je overigens deze specialismen ziet haak je misschien alweer af. Maar je hoeft alleen de basis principe te kennen. Uiteraard geld dat hoe groter je specialisme in een bepaald gebied, hoe eenvoudiger dat onderdeel wordt, maar zoals aangegeven het gaat om de mix.

Je hebt kennis nodig als:

  1. Marketeer
  2. Engineer
  3. Techneut of webmaster
  4. Data-analist

Als marketeer bepaal je de doelgroep en doelen van je site. Je doorgrond ook hoe je doelgroep zoekt om jou producten te vinden. En je weet hoe je je product en site kunt “verkopen”. Hoe weet je anders of je site een succes is zonder deze kennis.

Als engineer doorgrond je wat er belangrijk is voor zoekmachines. Je weet dat zoekmachines met robots naar je site komen en dat deze proberen via meer dan 200 verschillende criteria je site te begrijpen, zodat deze zoekmachine hun gebruikers de voor de gebruikte zoekopdracht meest relevante informatie tonen in de resultaten.

Als webmaster ben je instaat om technische aanpassingen te doen aan je website. Een voor zoekmachines geoptimaliseerde site moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Anders kan de zoekmachine deze niet benaderen. Daarnaast is het belangrijk dat je via enkele technische oplossingen de zoekmachine helpt de pagina te begrijpen.

Als een data-analist kijk je naar de data. Enkele vragen die je beantwoord wilt hebben zijn bijvoorbeeld, aan welke trefwoorden verdien je het meest (conversies)? Of welke pagina’s worden enkel bekeken en laat mensen direct weer teruggaan naar de zoekmachine (bounce rate)? En welke sites linken naar jou site en genereren naast zoekmachine verkeer nog meer bezoekers? Met de antwoorden op deze vragen kan je je site nog sterker maken.

SEOpedia heeft als doel om je met tips, nieuws, ideeën, strategieën en tools te helpen met één of al deze onderdelen. De site is onderverdeeld in deze specialismen. Zo vind je artikelen over het bepalen van je doel en doelgroep (marketeer), het doorgronden van zoekmachines (engineer), het doen van trefwoord onderzoek (marketeer), het optimaliseren van de techniek (webmaster), de inbound marketing (marketeer) en het befaamde “meten is weten” (data-analist).

Veel plezier met het zelf doen van SEO! Als je het antwoord niet kunt vinden gebruik dan het SEO forum.

 

Een reactie plaatsen