De titel in Google Chrome

Title tag – het belang voor SEO


paulg.nl logoDe “title tag” of titel van een pagina is een belangrijke mogelijkheid om zoekmachines en daarnaast gebruikers van zoekmachines te vertellen waar een pagina over gaat. Het is vaak de eerste regel die zoekers te zien krijgen in de resultaten pagina en daardoor ook de belangrijke “eerste indruk”. Deze tekst samen met de description (of het stuk wat Google toont als beschrijving van de pagina) is de eerste uitnodiging en moet resulteren in een klik naar je site. Als je titel alleen “welkom” of “Overzicht” meld dan weet de zoeker nog niet echt veel. Staat er echter prima uitgelegd waar de pagina over gaat dan zal er eerder geklikt worden en daarnaast is de kans dat de bezoeker direct weer weg gaat lager. Iedereen wil toch vooraf weten dat het zinvol is om te klikken?

Een code voorbeeld voor de title tag:

<head> 
<title>Example Title</title>
</head>

Een aantal weetjes over de “title tag“:

  • De titel tags staat in het <head></head> deel van de site
  • De tekst van de titel staat tussen <title></title>
  • De beste lengte van een titel is maximaal 65 karakters lang
    Bekijk hiervoor ook eens de infographic over de ideale lengte van title en description
  • Vertel duidelijk waar de pagina over gaat, het is een soort advertentie voor je pagina.
  • Plaats voor de pagina belangrijke woorden aan het begin van de titel
De titel in Google Chrome

De titel in Google Chrome

de title tag in Internet Explorer 8

de title tag in Internet Explorer 8

title tag in de zoekresultaten van Google

De titel in de zoekresultaten van Google

Bij de laatste afbeelding zie je het belang van een sterke titel tag. : Bij de 3 afgebeelde resultaten die naar boven komen met de zoekopdracht “title tag” krijg je direct een beeld waar de pagina’s over gaan.

 

Een reactie plaatsen