Meta Description – de eerste indruk in een SERP 1


De “meta description” van de pagina is naast de “title tag” een belangrijk element. Deze twee informatie elementen zorgen voor de eerste indruk van je site in zoekmachine resultaten pagina’s. Het is heel belangrijk om ze beide als een advertentie te bekijken. Ze moeten samen tussen de ‘advertenties’ van andere aanbieders er voor zorgen dat er op jouw link geklikt word. Dit doe je door een sterke tekst in de titel te plaatsen en een extra uitnodiging in de beschrijving van de pagina. Hoe beter je dit doet, hoe minder belangrijk het is om echt op de eerste positie in de SERP te staan.

Een code voorbeeld voor de meta description:

<head> 
<meta name="description" content="De Meta Description - goed voor de eerste indruk van je site">
</head>

Een aantal weetjes over de “meta description“:

  • De meta description tag staat in het deel tussen de <head></head> tags in je HTML code
  • De ideale lengte voor een meta description is rond de 160 karakters. Wordt het langer dan word een deel niet meer getoond in de SERPs.
  • Een meta description wordt niet, ja je leest het goed, NIET gebruikt door zoekmachines om de relevantie van een pagina te bepalen. Maar de tag is erg belangrijk voor zoekmachines, omdat het helpt bij de eerste indruk van je site.
  • Google voelt zichzelf vrij om de meta description niet te gebruiken, maar een snippet (stuk van de content van de pagina) als ze dat beter bij het trefwoord en de pagina vinden passen.

Voorbeeld van meta descriptions.


Een reactie plaatsen

Een gedachte over “Meta Description – de eerste indruk in een SERP

  • James

    Een aantrekkelijke meta description kan zorgen voor een hogere CTR (percentage van de mensen die op jouw zoekresultaat klikt) en dat is wel bevordelijk voor je posities in de zoekmachine resultaat pagina’s.

    Als Google ziet dat er procentueel meer op jouw zoekresultaat wordt geklikt in vergelijking met je concurrenten,
    dan is dit voor Google een teken dat de zoekers jouw webpagina relevanter lijken te vinden.
    Wat levert je dat op? Een stijgende positie in de zoekresultaten!

    Overigens is het mij opgevallen dat je bij het schrijven van de content op je pagina’s moet proberen om rondom de zoekwoorden relevante, aantrekkelijke teksten te plaatsen. Wanneer Google namelijk een zelfgekozen stuk description in de zoekresultaten vertoont, wordt ook de tekst rondom het zoekwoord weergegeven. Hoe aanlokkelijker de tekst rondom het keyword, des te hoger de kans dat men gaat klikken.