Bepaal het doel van je website


De eerste vraag die je jezelf stelt is “Wat is het doel van mijn site?“. Wat wil je met je site bereiken? Wil je bijvoorbeeld meer klanten krijgen, iets verkopen of leads genereren? Het is belangrijk om antwoorden op deze vragen te krijgen voordat je een SEO- of andere online marketing campagne start.

Het antwoord op deze vraag bepaalt namelijk alle volgende beslissingen. Als je geen antwoord hebt op deze vraag kan je bijvoorbeeld moeilijk beoordelen wat je doelgroep is. Daarnaast is het lastig om te bepalen wat voor verkeer je naar je site toe zou moeten halen als het doel van een website niet bekend is.

Bepaal dus welk doel het best bij je past:

  • Mijn site moet verkopen genereren
    Dit is in bijna alle gevallen een webshop. Het doel van deze sites is om het binnenkomende verkeer, op een voor de bezoeker zo vriendelijk mogelijke manier, via de producten waar de bezoeker in geïnteresseerd is, naar de kassa te krijgen. Bij het onderdeel trefwoorden onderzoek zal je zien dat mensen op verschillende manieren zoeken als ze op verschillende momenten in het koopproces zitten. Veel webwinkels optimaliseren hun site voor de laatste stap aangezien dat in de meeste gevallen de meeste conversies oplevert.
  • Mijn site moet informatie bieden
    Informatie over je bedrijf, je product of de dienst die je levert. Hierbij moet je jezelf de vraag stellen welke informatie de bezoekers werkelijk wil hebben en hoe er naar deze informatie gezocht wordt. Gaat het bijvoorbeeld om handleidingen van je producten of om je contact gegevens? Of is het bieden van de mogelijkheid om direct vragen te stellen aan je bedrijf wel waar je bezoekers naar opzoek zijn? Een combinatie is uiteraard mogelijk en misschien zelf wenselijk, maar voor elke vraag zal je op een andere manier je zoekmachine marketing willen inzetten.
  • Mijn site moet leads genereren
    Dit is uiteraard in lijn met “mijn site moet verkopen genereren”. Het verschil echter is dat je site informatie verstuurd naar je binnendienst afdeling en dat deze afdeling daarna via de telefoon of via de mail contact opneemt.
  • Mijn site moet clicks op banners genereren
    Voor een site waarbij je op zoek bent naar zoveel mogelijk impressies (pagina weergaven)

Eén van de volgende stappen is het bepalen van je doelgroep.

Als je het doel van je site kent is de volgende vraag “voor wie maak ik de site?“. Je doelgroep kennen is heel belangrijk. Het bepaalt bijvoorbeeld wat de vormgeving (template) is die je gebruikt. Het bepaald ook je

Een reactie plaatsen