De 200+ website optimalisatie factoren


Voor website optimalisatie zijn er veel factoren waar zoekmachines naar kijken om te beoordelen welke sites er getoond moeten worden in de zoek-resultaten. Er wordt door mensen van Google altijd gemeld dat er 200+ verschillende factoren zijn. Het is voor SEO specialisten niet volledig duidelijk welke deze 200+ nu werkelijk zijn, maar er wordt veel onderzoek naar gedaan. Hieronder vind je een lijst met de bekende factoren.

Het is niet nodig om alles perfect te hebben. Zoekmachines kijken naar al deze factoren, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal perfect moeten zijn. Zoekmachines zijn automatisch lerende systemen die naar gemiddelde kijken. Op basis van deze gemiddelde bepalen ze welke het beste passen bij wat iemand die naar iets zoekt verwacht. Ga dus niet proberen om voor alles een oplossing te bedenken. Dit werkt niet. Zoekmachine optimalisatie doe je namelijk voor  mensen en niet voor bots.

De website optimalisatie factoren zijn verdeelt in enkele groepen. Hieronder vindt je er enkele. Met algoritme aanpassingen, zoals Panda en Pinguïn, komen er ook andere factoren bij en de belangrijkheid (het gewicht) van de verschillende factoren veranderd continu:

  • URL factoren
    • trefwoorden in domeinnaam
    • leeftijd domeinnaam
    • locatie server
    • duidelijke url structure
    • trefwoord in url
    • heldere interne link-structuur
    • canonical tag
  • On-Page factoren
    • trefwoord in titel tag
    • duidelijke omschrijving
    • verhouding content rest pagina
    • aantal advertenties
    • positie op de pagina van advertenties
    • laad snelheid pagina
    • normale content trefwoord verhouding
    • gebruik relevante en logische woorden
    • hoeveelheid taalfouten
    • taal signalen
    • locatie signalen
  • Off-Page factoren
    • Aantal links naar een site / pagina
    • Type links (blog, artikel, directorie, etc) naar een site / pagina
    • Locatie en taal van de links
    • Content relevantie van de links
    • Aantal links van volledig verschillende domeinen
    • Aantal class C adressen (IP)
    • Plaats van de links (footer, content, etc)
  • Sociale factoren
    • hoevaak gedeeld in Facebook
    • hoevaak ge-plus-een’t in Google+
    • hoevaak getweet
    • door wie gedeeld, geplust of getweet
    • hoeveel volgers hebben die
    • hoevaak volgers, friends, likes zijn er
    • natuurlijk sociaal profiel

Een goede bron, om te bepalen op welke factoren je nu je aandacht moet richten, is het website optimalisatie factors onderzoek genaamd “search engine ranking factors” onderzoek gedaan door SEOmoz. SEOmoz doet dit onderzoek onder SEO specialisten. De 132 bekende SEO specialisten geven aan welke van de website optimalisatie factoren voor hun de belangrijkste factoren zijn en SEOmoz giet dit in een rapport.

 

Een reactie plaatsen