Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Posted by on 21 02 2011 in Trefwoorden | 0 comments

Door klik ratio voor zoek machine resultaten pagina’s

Door klik ratio voor zoek machine resultaten pagina’s

Er wordt regelmatig onderzoek gedaan naar waar er in de zoek resultaten pagina’s nu werkelijk geklikt word. Is het op de eerste pagina’s of klikken mensen door naar de tweede en eventueel derde. En op de eerste pagina waar wordt er dan geklikt? Seo specialisten willen met deze informatie kunnen aantonen waarom het bijvoorbeeld belangrijk is om met je site voor een bepaald trefwoord op de eerste pagina te staan. En daarnaast willen ze laten zien waarom het nog veel belangrijker is om bij de top 3 te horen. Ook kan hiermee min of meer berekend worden of de investering opweegt tegen het te verwachten aantal extra bezoekers.

door klik ratio zoek machine pagina's (SERPs)

De schattingen lopen uiteen van richting de 60 procent op de eerste positie tot 62 % op alle links op de eerste pagina. Google veranderd echter veel aan de zoekresultaten pagina’s en op dit moment ligt het percentage beduidend lager. Google heeft namelijk o.a. betaalde links boven en naast de resultaten staan. Deze betaalde links krijgen ook een deel van de links. Verder “experimenteert” Google met extra informatie in de resultaten, zoals informatie als twitter tweets, afbeeldingen en regionale informatie. Ook dat vangt een deel van de mogelijke kliks af.

Op dit moment gaan de meeste zoek machine specialisten er vanuit dat tussen de 30 en 40% van de mogelijke kliks gedaan worden op de eerste positie. De tweede link al beduidend minder, enzovoorts.

Het lastige voor rankings is dat Google gepersonaliseerde resultaten toont. Dat wil zoveel zeggen dat Google probeert te begrijpen wat voor jou de beste resultaten zouden kunnen zijn. En daarmee is de ‘wens’ om op de 1e positie te komen meteen een stuk lastiger. Want welke zoek acties die bezoekers gedaan hebben, bepalen op welke positie jouw site komt.

Gelukkig helpt Google hier enigszins met de Google webmaster tools. In de huidige versie kan je zien met welke trefwoorden pagina’s van je site gevonden worden en op welke positie ze stonden. Daarnaast krijg je een beeld hoe vaak er op jouw link geklikt is. Je krijgt dus een soort van CTR (click through rate).

Verschillende interessante studies naar clicks in SERPs (alle in het Engels). Helaas zijn de meeste onderzoeken al wat verouderd. Niets verandert zo snel als Google.

Tags: ,,

Add Comment Register

Post a Reply